مقالات ویژه

رژیم کتوژنیک جهت لاغری سریع چیست؟

رژیم کتوژنیک یک از رژیم لاغری سریع نیز هست و اصطلاحی برای رژیم کم کربوهیدرات است . بدین معنی که که بیشتر کالری مورد نیاز بدن  از پروتئین و چربی دریافت می‌شود و میزان  کربوهیدرات مصرفی بسیار اندک است.

پیشنهاد می کنیم مقاله ژل لاغری را نیز مطالعه نمایید.

 

رژیم کتو چگونه عمل می کند؟

به گزارش رژیم آنلاین آردایت (رژیم آنلاین تخصصی دکتر فرزاد روشن ضمیر؛ متخصص تغذیه) در رژیم کتوژنیک  وقتی روزانه کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید، بدن شما از قند خون استفاده می‌کند و به سرعت قند خون پایین میاید این کار معمولاً ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. سپس شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای دریافت انرژی خواهید کرد که باعث لاغر شدن شما می‌شود.

 

رژیم کتوژنیک چگونه کار می کند؟

رژیم کتوژنیک  وقتی روزانه کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید، بدن شما از قند خون استفاده می‌کند و به سرعت قند خون پایین میاید این کار معمولاً ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. سپس شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای دریافت انرژی خواهید کرد که باعث لاغر شدن شما می‌شود.

این  روند کتوز نامیده می شود. توجه به این نکته مهم است که رژیم کتوژنیک یک رژیم کوتاه مدت است که بیش از پیگیری فواید سلامتی بر کاهش وزن متمرکز است.

 

چه کسی از رژیم کتو استفاده می کند؟

مردم اغلب از رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، اما این رژیم می‌واند به مدیریت و کنترل برخی از بیماری‌ها مانند صرع نیز کمک کند. همچنین ممکن است به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، برخی بیماری‌های مغزی و حتی آکنه کمک کند، اما لازم است تحقیقات بیشتری در این حوزه‌ها انجام شود. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا استفاده از رژیم کتوژنیک برای شما بی‌خطر است، به خصوص اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید.

 

کاهش وزن با رژیم کتوژنیک

یک رژیم کتوژنیک ممکن است در ۳ تا ۶ ماه اول  در مقایسه با برخی رژیم‌های دیگر به کاهش وزن بیشتری منجر شود. این ممکن است به این دلیل باشد که برای تبدیل چربی به انرژی، در مقایسه با  تبدیل کربوهیدرات به انرژی، کالری بیشتری لازم است. همچنین ممکن است به این دلیل که  یک رژیم غذایی پرچرب و پر پروتئین شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد، بنابراین کمتر می‌خورید، اما این هنوز ثابت شده نیست.

 

استویا و رژیم کتو

استویا پای ثابت اکثر رژیم‌های کتوژنیک است. از آن‌جایی که ذره به ذره کربوهیدارت در رژیم غذایی شما اهمیت دارد، استویا، این شیرین کننده طبیعی اعجاز انگیز می‌تواند کمکی شایان به شیرین شدن کام شما در زمان رژیم و پس از آن کند.

 

سرطان و رژیم کتوژنیک

این بدان معنی است که بدن شما به انسولین کمتری احتیاج دارد و میزان ترشح انسولین کم می‌شود  کاهش سطح انسولین در رژیم کتوژنیک ممکن است بدن شما را در برابر برخی از انواع سرطان محافظت کند و یا حتی رشد سلول های سرطانی را کُند کند.

 

رژیم کتو و بیماری قلبی

عجیب به نظر می رسد که یک رژیم غذایی پرچرب بتواند کلسترول “خوب” را افزایش داده و کلسترول “بد” را کاهش دهد، اما رژیم های کتوژنیک دقیقاً موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شوند.

ممکن است به این دلیل باشد که سطح پایین انسولین ناشی از این رژیم ها می تواند از تولید کلسترول بیشتر در بدن جلوگیری کند. این بدان معناست که شما کمتر دچار فشار خون بالا، تنگی عروق، نارسایی قلبی و سایر بیماری های قلبی می شوید.  به هر حال هنوز معلوم نیست، چه مدت این اثرات ادامه دارد.

 

آکنه و رژیم کتو

کربوهیدرات ها در ایجاد آکنه مؤثرند، بنابراین کاهش مصرف آن ها می تواند به درمان آکنه کمک کند. از طرفی افت انسولین در رژیم کتوژنیک می تواند به جلوگیری از آکنه کمک کند. (انسولین می تواند باعث شود هورمون های دیگری در بدن ایجاد شود.) هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق تأثیر رژیم غذایی در آکنه لازم است.

 

دیابت و رژیم کتوژنیک

به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات به شما کمک می کنند تا قند خون شما نسبت به رژیم های دیگر کمتر و قابل پیش بینی باشد. اما وقتی بدن شما چربی می سوزاند، ترکیباتی به نام کتون ایجاد می کند. اگر به دیابت ، به خصوص نوع ۱ مبتلا هستید، مقدار زیاد کتون در خون می تواند شما را بیمار کند. بنابراین بسیار مهم است که برای تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

 

رژیم کتو و بیماری صرع

“کتوژنیک” اصطلاحی برای رژیم کم کربوهیدرات است (مانند رژیم اتکینز). بدین معنی که که بیشتر کالری مورد نیاز بدن  از پروتئین و چربی دریافت می شود و میزان  کربوهیدرات مصرفی بسیار اندک است.

 

سایر اختلالات سیستم عصبی و رژیم کتوژنیک

اختلالات سیستم عصبی بر روی مغز و ستون فقرات و همچنین اعصابی که آن ها را به هم پیوند می دهد تأثیر می گذارد. صرع یکی از این  موارد است، اما رژیم های کتوژنیک ممکن است به بهبود سایر بیماریهای عصبی، از جمله بیماری آلزایمر، پارکینسون و اختلالات خواب کمک کنند.

دانشمندان در مورد مکانیسم این اثر مطمئن نیستند، اما ممکن است کتون هایی که بدن شما هنگام تجزیه چربی برای تولید انرژی ایجاد می کند، از سلول های مغز شما در برابر آسیب محافظت کنند.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رژیم کتوژنیک

این عارضه زمانی است که  تخمدان های زن بیش از حد بزرگ شوند و کیسه های کوچک پر از مایع در اطراف تخمک ها تشکیل می شود. علت بروز این بیماری می تواند مقادیر بالای انسولین باشد. رژیم های کتوژنیک، که هم مقدار انسولین را کاهش می دهد و هم مقدار مورد نیاز انسولین را کاهش می دهد، ممکن است به همراه سایر تغییرات در زندگی، مانند ورزش و کاهش وزن، به درمان این بیماری  کمک کند.

 

ورزش و رژیم کتوژنیک

یک رژیم کتوژنیک ممکن است هنگام تمرین، به ورزشکاران استقامتی – مثلاً دونده ها و دوچرخه سواران – کمک کند. با گذشت زمان، نسبت عضله به چربی افزایش می یابد و میزان اکسیژن بدن را در هنگام کار سخت افزایش می دهد.

این رژیم اگرچه ممکن است در تمرین های ورزشی مفید باشد، اما ممکن است مانند سایر رژیم های غذایی برای ورزش کاران حرفه ای  کارایی نداشته باشد.

 

اثرات جانبی رژیم کتو

یکی دیگر از عوارض جانبی می تواند “آنفولانزای کتو” باشد که ممکن است سردرد، ضعف، تحریک پذیری، بوی بد دهان و خستگی باشد.

 

اثرات جانبی رژیم کتو

موارد شایع آن مثل یبوست، افزایش خفیف قند خون و سو هاضمه معمولاً جدی نیستند. در موارد خیلی نادر ، رژیم های کم کربوهیدرات می توانند منجر به سنگ کلیه یا مقادیر زیادی اسید در بدن شوند.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن و بهبود سلامت سوخت و ساز به رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، رژیم‌های غذایی پرچرب رو می‌آورند. اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد دنبال کردن این رژیم‌های غذایی برای سال‌ها یا چند دهه، ممکن است خطر مرگ زود هنگام را افزایش دهد.

 

موارد احتیاط رژیم های کتوژنیک

وقتی بدن ذخایر چربی را می سوزاند، می تواند به کلیه ها فشار وارد شود. شروع یک رژیم کتوژنیک – یا بازگشت به رژیم غذایی عادی پس از آن – در صورتی که چاقی به دلیل سایر بیماری های احتمالی مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد، می تواند مسئله ساز باشد. در صورت داشتن هر یک از این شرایط، تغییر رژیم را به آرامی و فقط با راهنمایی پزشک رژیم بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا