مراقبت از بدنمراقبت از پوستمراقبت از مو

داستان زیبا و تاثیر گذار برند فیروز

وقتی هشت ساله بودم، اولین خواهرزاده‌ام به دنیا آمد. آنجا بود که برای اولین بار چشمم به محصولات فیروز افتاد. تقریبا تمام لوازم بهداشتی نوزادمان را محصولات این شرکت به خود اختصاص داده بود. از شامپو گرفته تا دستمال مرطوب، پودر بچه و… . خوب یادم می‎آید که مادرم تاکید داشت تا وسایل نوه‎‌ی عزیزش همگی از برند فیروز باشند. خلاصه گذشت و گذشت و رسیدم به اینجا تا داستان و تاریخچه برند فیروز را با شما عزیزان بررسی کنم.

 

تاریخچه برند فیروز

تقریبا سال 1353 خورشیدی بود که شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون کارخانه‎ای برای تولید محصولات بهداشتی مربوط به کودکان را در ایران تاسیس کرد. در واقع این شرکت را می‎توان نخستین مجموعه‎ای دانست که در خاورمیانه به شکل تخصصی اقدام به تولید این محصولات کرد. در آن سال‌ها 49 درصد از  سهام آن مربوط به مجموعه‎ی جانسون آمریکا و 51 درصد از آن برای سرمایه‎داران ایرانی بود.

در ادامه‎ی داستان شرکت فیروز باید بگوییم که جانسون اند جانسون تا سال 1357 به فعالیت خود ادامه داد و در این مدت هم توانست بازار مشتریان خود را تا حد زیادی افزایش داده و مشتریان بسیاری پیدا کند.

بعد از سال 1357 مالکیت این شرکت به بنیاد مستضعفان رسید و تعداد کارکنان آن به تنها 34 نفر تقلیل یافت. اما داستان شرکت فیروز از سال 1379 آغاز شد. یعنی دقیقا زمانی که با برگزاری یک مزایده، سید محمد موسوی مالکیت این شرکت را به خود اختصاص داد.

در این زمان مدیریت جدید توانست تولیدات این شرکت را دوباره افزایش داده و به نام گروه بهداشتی فیروز که در سال 1363 برای آن انتخاب شده بود، فعالیت‎ها را به شکل قوی‎تر ادامه دهد. در حال حاضر گروه بهداشتی فیروز بزرگترین تولیدکننده محصولات مربوط به کودکان و نوزادان در ایران و خاورمیانه است.

 

برند فیروز چگونه شکل گرفت؟

گفتیم که در سال 1379 سید محمد موسوی طی یک مزایده مالک جدید این شرکت شد و پس از آن برند فیروز شکل گرفت. سید محمد موسوی در 4 سالگی مبتلا به فلج اطفال شد و توانایی راه‎رفتن را از دست داد. اما همین موضوع توانست بخش قابل توجهی از تاریخچه برند فیروز را شکل دهد. به این خاطر که مالک جدید تصمیم گرفت تا از معلولان در بخش‎های مختلف شرکت جهت انجام کار استفاده کند.

محمد موسوی که برای تحصیلات خود به آمریکا سفر کرده بود، بعد از انقلاب 57 به ایران برگشت و به عنوان یک فعال اجتماعی در زمینه‎ی حقوق معلولان تلاش می‎کرد. او طی چندین سال در حیطه‎های گوناگون مشغول به کار بود و حتی یک کانون معلولیت در شهر قزوین راه‎اندازی کرد و در نهایت در سال 1379 کارخانه فیروز را خریداری نمود. همچنین در پاسخ به این سوال که کارخانه فیروز کجاست باید بگوییم که در قزوین قرار دارد.

 

محمد موسوی، مالک برند فیروز کیست؟

سید محمد موسوی، مالک شرکت، در سال 1333 در شهر قزوین متولد شده و در 4 سالگی به فلج اطفال مبتلا گشت. همین مسئله سبب شد تا محدودیت شدیدی در حرکت داشته باشد اما خوشبختانه هیچگاه از حرکت در زندگی باز نایستاد و حالا صاحب شرکتی است که سعی می‎کند تا جای ممکن از دستگاه‎ها استفاده نکند و زمینه را برای اشتغال معلولان فراهم نماید.

او در سنین جوانی برای تحصیل در رشته‎ی پزشکی به کشور آمریکا رفت اما با آغاز جنگ ایران و عراق به ایران بازگشت. در سال 1374 بود که کانون معلولین توانا را تاسیس کرد تا از حقوق مربوط به معلولان دفاع کند.

داستان برند فیروز

 

چرا محصولات فیروز تا این حد پرطرفدار است؟

حالا که با بیوگرافی شرکت فیروز آشنا شدیم، بهتر است به این نکته هم بپردازیم که چرا محصولات برند فیروز تا این حد پرطرفدار است و مورد توجه همه‎ی هم‎وطنان ما قرار گرفته؟

شامپوهای زردرنگ فیروز را می‎توان پرچم محصولات این شرکت و به نوعی تاریخچه برند فیروز دانست اما این موضوع به سال‎های اخیر ختم نمی‎شود، بلکه مربوط به سال‌های دهه‎ پنجاه و شصت است که کیفیت خوب این محصولات حسابی جای آن را بین خانواده‎ها باز کرده بود.

خوشبختانه این برند طی چهل و اندی سال، کیفیت محصولات خود را حفظ کرده و روش‎های بازاریابی اصولی و انجام کارهای خیرخواهانه‎ای همچون استخدام معلولین در شرکت فیروز سبب شد تا این محبوبیت همچنان حفظ شود.

یکی از مهم‎ترین مسائلی که باعث پرطرفدار شدن محصولات این شرکت گردیده، واحد تحقیق و توسعه‎ آن است. از آنجایی که پوست و موی کودکان و نوزادان بسیار حساس است و بایستی از بهترین محصولات برای آن‎ها استفاده گردد، در نتیجه والدین حساسیت زیادی برای آن قائل هستند. لذا شرکت فیروز هم همواره همکاری خود را با مراکز علمی را ادامه داده و کلیه‎ محصولات خود را بر اساس آزمایش‎های کلینیکی و انواع و اقسام تست‎های گوناگون روانه‎ بازار می‎کند تا بیشترین سازگاری ممکن را با پوست لطیف و ظریف کودکان داشته باشد.

 

داستان استخدام معلولین در شرکت فیروز چه بود؟

برای این که یک برند بتواند موفقیت زیادی کسب کند، به چند عامل نیاز است. داشتن ارتباط مستمر با مشتریان و یا همان جامعه‎ هدف، جهت دادن به افکار مخاطب، ایجاد انگیزه و از همه‎ی آن‎ها مهم‎تر الهام‌بخشی از جمله کارهایی است که می‎تواند باعث شود تا وقتی در یک فروشگاه بزرگ قدم می‎زنید، بی‎اختیار و از بین خیل محصولات از برندهای گوناگون، تنها و تنها به سراغ یک برند بروید!

الهام‎بخشی این برند، به داستان استخدام معلولین در آن باز می‎گردد. هنگامی که محمد موسوی مالکیت این شرکت را بر عهده گرفت، عزم خود را جزم کرد تا بتواند زمینه‎ی اشتغال تعداد زیادی از معلولان را فراهم کند.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از کارکنان این شرکت را معلولان و ناتوانان تشکیل می‎دهند. طبق آمار ارائه شده در سال 1392، پرسنل این شرکت 210 نفر بودند که از این تعداد 86 درصد از آن را ناتوانان جسمی و حرکتی، بیماران مبتلا به ام اس، نابینایان و ناشنوایان تشکیل داده بودند.

داستان استخدام معلولین در شرکت فیروز

 

دستاوردهای شرکت فیروز چیست؟

شاید بهتر باشد که در این قسمت از تاریخچه شرکت فیروز به دستاوردهای آن بپردازیم. این شرکت حالا با نزدیک به 50 سال تجربه در زمینه‎ تولید محصولات بهداشتی کودک و مادر توانسته جایگاه خود را بین مردم ایران به خوبی باز کند.

استفاده از بهترین مواد اولیه، کنترل کیفی بسیار دقیق و کارشناسی شده، فرمولاسیون علمی محصولات و بازاریابی مناسب از جمله دلایل موفقیت شرکت فیروز است. استانداردهای کیفی اعمال شده روی محصولات این برند با استانداردهای جهانی همسو و همگام است و آزمایشگاه آن را می‎توان یکی از پیشرفت ه‎ترین آزمایشگاه‎های ایران در زمینه‎ی تولید محصولات بهداشتی دانست.

این شرکت تا به الان توانسته 11 دوره عنوان واحد نمونه کیفی استان قزوین را به خود اختصاص دهد و بارها برگزیده کارآفرین برتر کشور در زمینه اشتغال‌زایی برای معمولان و ناتوانان شده. دریافت تندیس برگزیده‎ جشنواره‎ی ملی سلامت و الگوی موفق جهانی در زمینه ایجاد اشتغال برای معلولان در کنگره‎ی بین‎المللی ترکیه نیز از دیگر دستاوردهای آن است.

 

سخن پایانی

از بین تمامی داستان‎های مختلف، تاریخچه برند فیروز و استخدام معلولین در این شرکت بسیار الهام‌بخش و دوست‎‏داشتنی است. با این که محصولات این شرکت به جهت برخورداری از آخرین تحقیقات علمی همواره با محصولات جهانی قابل مقایسه است. اما مسئله‎ استخدام معلولین در شرکت فیروز همواره برجسته بوده و خواهد ماند. احتمالا شما هم از محصولات این شرکت برای فرزندان و حتی نوه‎های خود استفاده خواهید کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا